Terapia mowy u pacjentów
z zaburzeniami dysartrycznymi
Terapię mowy prowadzimy u pacjentów z zaburzeniami dysartrycznymi w chorobie Parkinsona, w stwardnieniu rozsianym (SM), w stwardnieniu bocznym zanikowym. Dysartria to zaburzenie mowy wynikające z uszkodzenia ośrodków i dróg nerwowych, unerwiających narządy mowne. Mowa staje się monotonna i cicha, chory wymawia zdania wolno i niewyraźnie, często nie kończy zdania, mamrocze. U chorych na Parkinsona zaobserwować można również problem w emisji głosu, która wpływa na zmianę barwy głosu, który może stać się chrapliwy, zduszony, piskliwy lub matowy, czasem może on brzmieć zbyt cicho lub zbyt głośno.
Chory z SM może mieć problem zarówno z intonacją jak i akcentem wypowiedzi. Ma trudności z kontrolą natężenia głosu w mowie (głośności). Mowa ma ostrą, szorstką, chrypliwą barwę głosu. Występują trudności z kontrolą wysokości głosu w czasie mówienia. Występuje nieprecyzyjna artykulacja głosek i wyrazów, zniekształcone są samogłoski. Jest ograniczone zdolności oddechowe. Tempo mowy jest zwolnione. Występuje ogólna męczliwość w trakcie mówienia. Ruchy języka zarówno w jamie ustnej jak i poza nią są spowolnione, a jego ruchomość znacznie ograniczona.
Terapia logopedyczna
w zaburzeniach połykania
Terapia logopedyczna zajmuje się również zaburzeniami połykania (dysfalgia) u pacjentów po udarach mózgu, po urazach czaszkowo-mózgowych, w chorobie Parkinsona, w stwardnieniu rozsianym czy w stwardnieniu bocznym zanikowym.
Nasza specjalistka
Bożena Szurlej
Logopeda
- Studia magisterskie w zakresie pedagogiki wczesnoszkolnej – UJ
- Podyplomowe studia logopedyczne na Akademii Pedagogicznej w Krakowie
- Podyplomowe studia o specjalności Neurologopedia w Wyższej Szkole Psychologii Społecznej w Warszawie
- Kursy z zakresu alternatywnych metod porozumiewania się osób z poważnymi zaburzeniami komunikacji
- Warsztaty logopedyczne: „Opóźniający się rozwój mowy – autorskie metody terapii logopedycznej dziecka o nieharmonijnym rozwoju”, prowadzonych przez dr Iwonę Michalak-Widerę
- Szkolenie: Indywidualna Stymulacja Słuchu Johansena IAS Warsztat poszerzający wiedzę z zakresu badań słuchu i chorób uszu „Audiologia w pigułce”
- Szkolenie „Usprawnianie po laryngektomii”
- Warsztaty szkoleniowe praktyczne na temat: „Wczesna Interwencja i Wspomaganie Rozwoju Dziecka z grupy wysokiego ryzyka na podstawie koncepcji neurorozwojowych, ergototerapii w pediatrii i integracji sensomotorycznej” „Wczesna diagnostyka, stymulacja i interwencja logopedyczna”- warsztat szkoleniowy prowadzony przez neurologopedę M. Rządzką
- Warsztaty szkoleniowe pt.”Trzyczęściowy plan interwencji w Terapii pozycji oralnej”- prowadzone przez Renee Hill, M.S. CCC-SLP (z USA) „Zaburzenia ustno-motoryczne: diagnoza i tworzenie programu terapii”-prowadzone przez R.Roy Hill,M.S.CCC-SLP
- Warsztaty pt. „Niedokształcenie mowy o typie afazji.Diagnoza i terapia.” „Jąkanie wczesnodziecięce-profilaktyka, diagnoza i terapia”opracowanie i prowadzenie szkolenia-dr K.Węsierska „Terapia jąkania u dzieci w wieku szkolnym”-prowadzenie-dr K.Węsierska.